social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

دوشنبه1401/11/3

13:26:1

1319

دکتر اسلام پناه در برنامه صبحانه ایرانی: استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره اجباری می شود + فیلم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه صبگاهی «صبحانه ایرانی» با تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) با با بیان اینکه بیش از 95 درصد از تکالیف سازمان ملی استاندارد ایران در قانون هوای پاک در یک سال گذشته اجرایی شده است، گفت: از بابت عقب‌ماندگی در انجام تکالیف قانون هوای پاک در سنوات گذشته که ما را به شرایط امروز دچار کرده است از مردم عذرخواهی می‌کنم .
دکتر مهدی اسلام‌پناه، درخصوص وظایف سازمان ملی استاندارد ایران در اجرای قانون هوای پاک گفت: این قانون 4 تکلیف اساسی برای سازمان به صراحت مشخص کرده است که عمدتاً در رابطه با استانداردنویسی و استانداردسازی است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای‌عالی استاندارد در خصوص هوای پاک، اظهار داشت: با اجرای مصوبات تا پایان سال، سازمان ملی استاندارد ایران 100 درصد از تکالیف خود را در موضوع قانون هوای پاک اجرا می‌کند.
مهدی اسلام‌پناه، عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیرمتحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و نرفتن به سمت نوسازی‌شده و قسمتی را مربوط به خودروهای در حال تردد دانست و گفت: در کشور حدود 27 یا 28 میلیون خودروی سواری، تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تردد می‌کنند که تعدادی از آنها  احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه عوامل مختلفی از آلودگی هوا وجود دارد که رفع آن نیازمند تصمیمات چند وجهی است، افزود: تلاش می‌کنیم در اولین جلسه شورای‌عالی استاندارد، استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره را که تاکنون اجباری نبوده را به تصویب برسانیم تا بتوانیم بر آن نظارت داشته باشیم.
وی همچنین تصریح کرد: در اجلاسیه اخیر شورای‌عالی، استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو، نفت کوره و  بخشی از قانون هوای پاک به تصویب رسید. که در این راستا با برخی مخالفت‌هایی نیز مواجه می‌شویم اما از اعمال قانون کوتاه نمی‌آییم.
دکتر اسلام‌پناه با بیان اینکه در تهران و برخی کلان شهرها بنزین یورو‌4   (EURO4)عرضه می‌شود گفت: نمونه‌برداری‌ها از سوخت قبلاً به‌صورت فصلی بوده اما امروزه برای اولین بار نمونه‌برداری در پالایشگاه اتفاق می‌افتد که به‌صورت ماهیانه انجام می‌گیرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه باید استراتژی را در حوزه سوخت تغییر دهیم افزود: لازم است با رویکرد جدید در زمینه سوخت قدم برداریم تا ضمن رعایت حقوق شهروندی، سوختی منطبق با استانداردها در کشور توزیع شود.
دکتر اسلام‌پناه خود را وکیل مردم معرفی کرد و رعایت حقوق شهروندی را جزوِ اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت:  در راستای اجرای تکالیف در قانون هوای پاک سوخت گازوئیل با میزان آلایندگی 7 هزار ppm جایگزین نفت کوره با آلودگی  35 هزار   ppmشد که تا حدود زیادی توانست شرایط را مساعدتر کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به تردد 2 میلیون و 900 خودروی فرسوده در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: این خودروها حتی با بهترین سوخت هم آلودگی ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با استانداردسازی آسانسورها گفت: از سال 96 استانداردهای اجباری برای آسانسور در دستور کار قرار گرفت به‌طوریکه باید تمام آسانسورها مجوز استاندارد را قبل از بهره‌برداری کسب کنند.
دکتر اسلام‌پناه در پاسخ به سؤال مجری برنامه درخصوص کم‌فروشی، توضیح داد: سازمان ملی استاندارد ایران از ابتدای سال جاری طرح پایش و کنترل کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی شده را در سازمان ملی استاندارد ایران آغاز کرد و در راستای اجرای این طرح میزان کم‌فروشی به 37 درصد رسید و اجرای این طرح در سازمان دنبال می‌شود.



نسخه قابل چاپ