social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد
آرشیو الکترونیکی استاندارد سازی

INSO-ISO-GUIDE -14

محصولات و خدمات مرتبط اطلاعات لازم برای مصرف کنندگان

هدف اصلی این مدرک ارائه راهنمایی به کسانی است که مسئول تهیه پیش‌نویس استانداردهای‌ملی یا بین المللی در مورد اطلاعات مورد‌نیاز و انتظار خریداران احتمالی برای محصولات و خدمات مرتبط با آن هستند و اصول کلی و توصیه‌هایی برای محتوا، روش‌ها، قالب‌ها و طرح‌هایی را بیان می‌کند که با رعایت آن در استانداردها، مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا محصولات مصرفی و خدمات مرتبط آنها را قبل از خرید مقایسه و انتخاب کنند. با این‌حال، این راهنما می‌تواند به کسانی که اطلاعات ‌خرید را می‌نویسند (به عنوان مثال تامین کنندگان)، و همچنین مقامات  اجرایی نیز کمک کند.
سال انتشار 1402     چاپ: اول   تعداد صفحات: 44 صفحه   

   
منبع:
 ISO/IEC Guide 14:2018 Products and related services — Information for consumers

INSO-ISO-GUIDE-41

بسته بندی توصیه هایی برای رسیدگی به نیازهای مصرف کننده

هدف از تدوین این راهنما، ارائه توصیه‌های کلی برای تعیین مناسب‌ترین نوع بسته‌بندی محصولات موردنظر مصرف‌کنندگان است. اقدامات بسته‌بندی شامل مهار، حفاظت، جابه‌جایی، حمل‌ونقل، انبارش، راحتی، اطلاعات و معرفی است اما محدود به آن نیست.
این مدرک همچنین استفاده پایدار از منابع برای بهینه‌سازی، استفاده مجدد و بازیابی پوشش بسته‌بندی را در نظر می‌گیرد.
این مدرک برای موارد زیر کاربرد دارد:
  • طراحان محصول، تولیدکنندگان و سایر افرادی که دست‌اندرکار فرایند تصمیم‌گیری در مورد بسته‌بندی هستند؛
  • پیش‌نویس استانداردهایی که برای برآوردن نیازهای بسته‌بندی و الزامات مصرف‌کنندگان به‌عنوان خریداران بالقوه محصولات در دست تهیه هستند
  • کمیته‌هایی که استانداردهای محصولات یا خدمات مصرفی را تهیه می‌کنند؛
  • تنظیم‌گران مقررات.
این مدرک برای بسته‌بندی فله که صرفاً برای محافظت از محصولات به‌صورت عمده در هنگام حمل‌ونقل بین تولیدکنندگان و خرده‌فروشان در نظر گرفته شده است، کاربرد ندارد و برای بسته‌بندی صنعتی در نظر گرفته نشده است.
سال انتشار: 1402     چاپ: اول   تعداد صفحات:  50صفحه            
             
منبع:
 ISO/IEC Guide 41:2018 Packaging for Recommendations needs consumer addressing

INSO-ISO-GUIDE-46

آزمون‌های مقایسه‌ای محصولات مصرفی و خدمات مرتبط- اصول کلی

هدف از تدوین این راهنما، تعیین اصول کلی مربوط به انجام آزمون مقایسه‌ای محصولات و خدمات برای اطلاعات مصرف‌کنندگان است. این راهنما برای مبارزه با تقلب یا ارزیابی انطباق کاربرد ندارد.

سال انتشار 1402     چاپ: اول   تعداد صفحات:   14  صفحه      

     
منبع:
 
ISO/IEC GUIDE 46: Comparative testing of consumer products and related services — General principles
 

 

INSO-ISO-GUIDE-50

راهنمای ایمنی کودک در استانداردها و سایر ویژگیها

هدف از تدوین این استاندارد، ارائه راهنمایی به کارشناسانی است که تدوین و بازنگری استانداردها، ویژگیها و انتشارات مشابه را انجام میدهند .هدف ای استاندارد نشان دادن منابع بالقوه آسیب بدنی به کودکان از طریق محصول  مورد استفاد یا مواجهه احتمالی با آنها است، حتی اگر آن محصول به طور خاص برای کودکان درنظرگرفته نشده باشد این استاندارد برای جلوگیری از صدمات عمدی )مانند استفاد نادرست کودک) یا صدمات غیرفیزیکی مانند صدمات روانی (مانند ترسو وحشت ) به کار نمیرود.
سال انتشار: 1402        تعداد صفحات:   118  صفحه      
 
منبع:
 ISO/IEC GUIDE 50 Safety aspects Guidelines for child safety in standards and other specifications

INSO-ISO-GUIDE-51
جنبه های ایمنی- راهنماهایی برای درج در استانداردها
  
هدف از تدوین این راهنما، تعیین الزامات و توصیه هایی برا ی تدو ینگران استانداردها برای درج جنبه های ایمنی در استانداردها است و برای هر جنبه ایمنی مربوط به افراد، دارایی یا محیط زیست یا ترکیبی از آنها است که قابل اجرا است
 سال انتشار: 1402      چاپ: اول   تعداد صفحات:  41  صفحه   

 
منبع:
ISO/IEC GUIDE 76:2014, Development of service standards — Recommendations for addressing consumer issues
 

INSO-ISO-GUIDE-74
نمادهای گرافیکی- راهنماهای فنی برای درنظر گرفتن نیازهای مصرفکنندگان

این راهنما روش‌هایی را برای تدوین نمادهای گرافیکی برای:
  • اطلاعات عمومی؛
  •  استفاده در علائم ایمنی و برچسب ایمنی محصول؛ و
  • استفاده بر روی تجهیزات و محصولات.
چنین نمادهای گرافیکی را می‌توان در مدارک مصرف‌کننده گنجاند.
این راهنما، برای علائم راهنمایی و رانندگی جاده و نمادهای گرافیکی در مدارک فنی کاربرد ندارد.
سال انتشار: 1402     چاپ: اول   تعداد صفحات: 18 صفحه

  
منبع:
ISO/IEC GUIDE 74:2004, Graphical symbols — Technical guidelines for the consideration of consumers' needs
 

INSO-ISO-GUIDE-76

راهنمای شماره 76 تدوین استانداردهای خدمات-توصیه هایی برای رسیدگی به موضوعات مربوط به مصرف کننده
هدف از تدوین این راهنما، ارائه راهنمایی در مورد چگونگی برآورده کردن نیازهای مصرف‌کنندگان در تدوین استانداردهای خدمت است. این راهنما می‌تواند توسط هر فردی که در تدوین استانداردهای خدمت مشارکت دارد و نیز برای هر خدمتی به ‌کار گرفته شود.
این راهنما به طیف جامع خدمات، اعم از خدماتی که قرارداد رسمی دارد یا خدماتی که هزینه آن پرداخت شده است، می‌پردازد. همچنین برای خدمات عمومی یا خیریه نیز کاربرد دارد، به‌عنوان مثال ارائه آموزش، بهداشت و مراقبتی که، برای آن لزوما تراکنش مالی انجام نمی‌شود.
این راهنما به ارائه خدمات مربوط است و بنابراین اشاره خاصی به سیستم‌های مدیریت یا الزامات صلاحیت حرفه‌ای ندارد.
سال انتشار: 1402  تعداد صفحات:54  صفحه
منبع:
ISO/IEC Guide 76:2020 - Development of service standards Recommendations for addressing consumer issues