social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

شنبه1402/5/14

16:20:0

1396

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران میزبان ارزیابان بین المللی نهاد تایید صلاحیت ترکیه است/ عزم مرکز ملی تایید صلاحیت ایران برای موفقیت در ارزیابی همترازی

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، برای ارزیابی همترازی که مقرر است در آبان امسال توسط  اتحادیه تایید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه، صورت گیرد، آماده می شود.
رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، در نشست ممیزی داخلی  با حضور ارزیابان بین المللی نهاد  تایید صلاحیت ترکیه، آمادگی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران را برای برگزاری ارزیابی داخلی اعلام کرد.
دکتر سید محمود هاشمی در این نشست که معاونان و کارشناسان تایید صلاحت آزمایشگاه و شرکت های بازرسی نیز حضور داشتند، خواستار شناسایی و اعلام  هر گونه عدم انطباق فنی و سیستمی در مرکز ملی تایید صلاحیت شد و ابراز امیدواری کرد که نتیجه این ممیزی به ما کمک کند تا ارزیابی همترازی اتحادیه تایید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه را به بهترین نحو پشت سر بگذاریم.
رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در ادامه ضمن معرفی بخش های مختلف این مرکز یادآور شد: این مرکز،‌ فعالیت های اعتباربخشی را در زمینه آزمون، کالیبراسیون و آزمایشگاه های پزشکی، برگزار کنندگان آزمون مهارت تخصصی، نهادهای بازرسی، نهادهای گواهی کننده سیستم مدیریت، اشخاص و محصولات ارائه می دهد.
دکتر هاشمی، خاطرنشان کرد: این ممیزی داخلی، شروعی برای گسترش همکاری و فعالیت‌های مشترک بین TURKAK و NACI در زمینه شناخت متقابل طرح‌های گواهی کردن و تایید صلاحیت محصول و اشخاص و شناسایی متقابل نتایج و گواهی‌های صادر شده توسط نهادهای ارزیابی انطباق تایید صلاحیت شده باشد.
نماینده نهاد تایید صلاحیت ترکیه بابیان اینکه این مرکز با فرآیند همترازی آشنایی کامل دارد، اظهارداشت: با توجه به تعدد نهادهای تایید صلاحیت شده در ایران، گسترش همترازی به عنوان هدف باید دنبال شود.
وی با اشاره به برنامه های مرکز ملی تایید صلاحیت ایران افزود: لازم است اختلاف نظر در راستای ارتقای همترازی رفع شود و برای انطباق برنامه ها، اسناد و تجارب  را مبادله کنیم.
یادآور می شود، طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، اعتباربخشی و تأیید صلاحیت نهادهای ارزیابی انطباق نظیر آزمایشگاههای آزمون و برسنجی، مؤسسات بازرسی‌کننده داخلی و خارجی (سورویانس) مؤسسات گواهی‌کننده محصول، مؤسسات گواهی‌کننده اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات گواهی‌کننده سامانه‌های مدیریتی برعهده مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در کشور است.
شایان ذکر است، در صورت موفقیت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در ارزیابی همترازی پیش رو، نتایج آزمون، بازرسی و گواهینامه های صادره مرکز در 8 دامنه از جمله آزمایشگاه های آزمون، کالیبراسیون، پزشکی، برگزار کنندگان آزمون مهارت تخصصی، نهادهای بازرسی، نهادهای گواهی کننده سیستم مدیریت، اشخاص و محصولات در بیش از 100 کشور دنیا معتبر بوده و این مرکز جزء امضاء کنندگان موافقت نامه ی به رسمیت شناختن چند جانبه قرار خواهد گرفت.

برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید.
نسخه قابل چاپ