دسترسی سریع

یادداشت ها آرشیو

زیبایی تفاوت

همه ما می دانیم که هر چیزی شبیه خود راجذب می نماید ، اما وقتی که صحبت از محل کار می شود تفاوت می تواند چیز خوبی باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که تنوع و شمولیت آن در محیط کار می تواند باعث ایجاد نوآوری شود و منجر به بازارهای جدید و منافع مالی شود. همچنین شواهدی وجود دارد که وقتی کارمندان احساس شنیدن می کنند ، در شرایطی که همکاری و مشارکت موثر را امکان پذیر می کند ، به مراتب بیشتر انگیزه می گیرند و کار خود به بهترین شکل انجام می دهند. با این وجود ، در حالی که جامعه دائماً در حال تغییر است ، گاهی اوقات محل کار همگام نمی شود. توسعه فرهنگ سازمانی فراگیر کار چندانی نیست و نیاز به تعهد مداوم از همه سطوح ، به ویژه از سطح بالا دارد. مسائل حساس ناگزیر بوجود می آیند؛ هنجارهای متفاوت فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرند و نمی توان رفتارهای فراگیر یا تبعیض آمیز را نادیده گرفت. اما یک فرهنگ فراگیر نه تنها مزایای بسیاری دارد ، بلکه برخی از حقوق اساسی بشر را نیز در بر می گیرد.
ایزو با درک اهمیت بسیار زیاد این موضوع ، استاندارد جدیدی را برای راهنمایی سازمانها در هر مرحله از مسیرمنتشر کرده است. ISO 30415 ، مدیریت منابع انسانی - تنوع و شمولیت ، جزئیات آنچه در ایجاد فرهنگ سازمانی متنوع و فراگیر لازم است را بیان می کند. به مناسبت انتشار آن ، مصاحبه ای با لورلی کاروبولانته ، یک متخصص مشهور در جهان در زمینه منابع انسانی و تنوع صورت پذیرفته که در ادامه می خوانیم. وی به عنوان مسئول پروژه کارگروه ISO [1] که مسئول توسعه آن است ، از چالش ها و پاداش های عدالت ، انصاف ، صدا و برابری در یک محل کار متنوع و فراگیر به ما می گوید.

دنیا وقتی پای عدالت و تنوع در محیط کار  پیش می آید کجاست؟

امروز ذینفعان از لحاظ دموگرافی تغییر کرده اند و سازمان ها اکنون به جوامع ، بازارها و سهامداران متنوع تری خدمت می کنند. بنابراین ، تغییرات زیادی در محل کار رخ داده است. با این حال ، وضعیت اشتغال را بطور کل می توان همانند یک صفحه شطرنج تصادفی نشان داده شود بسیار غیر یکنواخت است و به دلیل هنجارهای فرهنگی ، محدودیت های نظارتی و تکامل جامعه ، هر بخش چالش های خاص خود را دارد. به عنوان مثال ، در بخش فناوری پیشرفته و آموزش STEM (علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات) ، جایی که مردان سفیدپوست دیگر تسلط ندارند و صنعت بسیار متنوع است ، تغییراتی ایجاد شده است. فقط به سیلیکون ولی نگاه کنید و در اکثر شرکت های بزرگ و کوچک با فناوری پیشرفته ، از جمله مدیران عامل آنها ، کمتر متوجه قفقازی ها ودر مقابل تعداد بیشتری آسیایی می شوید. با این حال ، زنان از نمایندگی خوبی برخوردار نیستند و در ایالات متحده ، آنها همچنان اقلیت کوچکی در بخش های کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی ، فیزیک و علوم ریاضی هستند. این روند در بخش فناوری پیشرفته با شناسایی مدارک دانشگاهی مربوطه در سراسر کشور تسهیل شد اما متأسفانه در بسیاری از بخشهای دیگر تکرار نشده است.

تنوع و شمول دقیقاً به چه معناست و چه شکلی است؟

"تنوع و فراگیری" (D&I) به این معنی است که محیط سازمانی و کاری آینه جامعه است و ما چیز عجیبی در آن نمی بینیم. وقتی متوجه می شویم که بین شکل ظاهری جامعه و فضای کار تفاوت وجود دارد ، یک تنش حل نشده و برداشت از بی انصافی ایجاد می شود. اما D&I فقط مربوط به اعداد نیست ، بلکه مربوط به ذینفعانی است که از گروه های مختلف تشکیل می شوند ، مورد استقبال قرار می گیرند و قادر به داشتن صدا هستند. در ISO 30415 ، تنوع به عنوان "ویژگی های تفاوت ها و شباهت های بین مردم" تعریف شده است. شمول ، روشی است که شامل همه ذینفعان در زمینه های سازمانی می شود ، مانند ارائه فرصت به مردم براساس دانش ، مهارت ها و توانایی های آنها و همچنین دسترسی به منابعی که مشارکت آنها را امکان پذیر می کند.

چرا مهم است؟

مطالعات نشان داده است که تنوع به سازمانهای موفق تری منجر می شود زیرا برای موثر بودن ، آنها نیاز به ایجاد هم افزایی و اعتماد در بین کارمندان دارند که این تنها در صورت فراگیر بودن محیط کار می تواند رخ دهد. به راحتی می توان متوجه شد وقتی که تیمی درگیر است و با تمام پتانسیل فعالیت می کند. ایده های از پیش تصور شده در مورد افراد و همچنین موانع فرهنگی مانع از بهره وری تولید و تقویت خود تیم می شود.  لذا مسئولیت از سطح فردی شروع می شود ،و این اتفاق زمانی رخ می دهد که سازمان ها محیطی را فراهم می کنند که همه بتوانند رشد کنند.

چه عواملی کلیدی است که بر تنوع یا عدم وجود آن در صنعت تأثیر می گذارد؟

شاید مهمترین عامل ایجاد فرصت برای افراد ، دسترسی به آموزش باشد زیرا پی ریزی گزینه های شغلی و سایر زمینه هایی دیگر ، با درک این موضوع شکل می گیردکه افراد در یک محیط خاص انتظار می رود موفق باشند صورت می پذیرد. افراد اغلب در اواخر نوجوانی بحث در مورد مشاغل آینده را آغاز می كنند ، با این وجود ، در آن سن ، بسیاری از مهارتها و آرزوها اساساً از قبل تعیین شده است. مدیریت منابع انسانی همچنین نقش مهمی در بهبود توانایی سازمان برای تطابق عینی توانایی ها و نیازها در استخدام و چرخه عمر اشتغال برای تقویت تنوع و شمول دارد.

طبق بسیاری از گزارش ها ، مورد تجاری روشنی برای تشویق تنوع وجود دارد.  اما چه موانعی در برخی از سازمان ها برای بکارگیری تنوع به طور جدی وجود دارد؟

توسعه یک محل کار فراگیر کار ساده ای نیست. نیاز به تعهد مداوم به D&I توسط رهبری در همه سطوح دارد تا نابرابری ها را در سیستم های سازمانی ، سیاست ها ، فرایندها و عملکردها و همچنین تعصبات و رفتارهای آگاهانه و ناخودآگاه افراد را  برطرف کند. یک نویسنده گمنام ایتالیایی یک بار نوشت: «تاریخ ضبط ما است. ضبط حافظه ماست. حافظه فرهنگ ما را می سازد. فرهنگ بر رفتار ما تأثیر می گذارد. همه مردم این کره خاکی خاطرات یکسانی ندارند. به همین دلیل ، مشکل اصلی اجتماعی ما تاریخی است. "هنجارهای فرهنگی زیربنای دیدگاه ها و نگرش ها هستند که رفتار را تحت تأثیر قرار می دهند ، و اغلب به طور ذهنی ، بالاتر و پایین از سطح آگاهی هستند. چگونگی رفتار مدیریت برای کارمندان، از شعارها و دیدگاههای استفاده شده در تبلیغات بازاریابی مهمتر است. اگر هیئت مدیره یک شرکت و مدیریت عالی آن متشکل از تمام مردان سفیدپوست باشد لذا در محل کارتنوع نامناسبی را نشان می دهد ، در این صورت کارمندان ممکن است دیدگاهی در مورد نحوه رفتار برای رسیدن به بالاترین سطح ایجاد کنند ، بنابراین تفرقه را تداوم می بخشند. آنچه که ما انجام می دهیم و نحوه رفتار ما بیشترین اهمیت را دارد. استانداردهایی مانند ISO 30415 می تواند به سازمان ها کمک کند تا تشخیص دهند کدام حوزه ها با فرهنگ تنوع و شمول سازگار نیستند - و راهنمایی را در مورد چگونگی بهبود آنها فراهم می کند.
چگونه رفتار مدیریت برای کارمندان از شعارها و بندهای خطی استفاده شده در تبلیغات بازاریابی آنها مهمتر است.

آیا تنوع و شمول فقط برای سازمانهای بزرگ است یا شرکتهای کوچک و متوسط نیز می توانند عمل کنند و از مزایای آن نیز بهره مند شوند؟

سازمانهای بزرگ از نظر منابع و بازارها به حوزه گسترده تری خدمت می كنند ، بنابراین مجبورند در مقیاس بزرگی با چالشهای تنوع مقابله كنند. بنابراین ، از برخی جهات ، در واقع برای سازمانهای کوچکتر اجرای گامهای اصلی دستیابی به تعالی D&I آسان تر است زیرا آنها می توانند منابع مورد نیاز را به صورت هدفمندتر جمع کنند و محیط را بسیار مستقیم تر مدیریت کنند.

عواقب گسترده تر  اینکه یک سازمان متعهد به تنوع و فراگیری است ، برای جامعه ما چیست ؟
این اثر در واقع بسیار قدرتمند است. سازمانها ، از هر اندازه که باشند ، توانایی تأثیرگذاری بر ذینفعان را دارند ، مانند زنجیره تأمین آنها. پذیرش تنوع و شمول به طور پیشگیرانه منجر به انتخاب اخلاقی بیشتر می شود همچنانکه سازمانها به منافعشان توجه دارند به چگونی تامین مواد اولیه و اینکه چه کسانی مشتری هایشان هستند  و نحوه رفتار با  آنها و باید چگونه باشد نیز توجه دارند. همه اینها مستقیماً به بسیاری از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) مانند SDG 8 برای کار مناسب و رشد اقتصادی کمک می کند ، هدفهایی که در نهایت می توانند جهان ما را به مکانی بهتر برای همه تبدیل کنند.

وقتی صحبت از D&I می شود چگونه به آینده نگاه می کنیم؟ ما به کجا می رویم؟

من بسیار خوش بین هستم که به مرور زمان ، تعداد افراد بیشتری از مزایای تنوع و شمول بهره مند می شوند. این یک فرایند طولانی است که با آموزش آغاز می شود اما همچنین می تواند توسط سازمانهایی که خود را متعهد به D&I می دانند و با مزایای رقابتی حاصل شده، بیشتر تقویت شود. چنین رویکردی می تواند ابزاری استراتژیک برای جذب استعدادها و ایجاد فضای کاری و تجاری پویاتر ، مولد و پایدار باشد. بنابراین ، درک اهداف و ابزاری که استانداردهای بین المللی مانند ISO 30415 ارائه می دهند می تواند به طور چشمگیری بر روند هر سازمان تأثیر بگذارد.

لورلی کاروبولانته متخصص منابع انسانی
ترجمه: مسلم بیات
ISO 30415           

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ