راهنما

به سامانه ملی رسیدگی به شکایات/اعتراضات سازمان ملی استاندارد خوش آمدید
 

شهروند گرامی
 

 با سلام و احترام
 

 در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک و پاسخگویی سریع و صحیح به شکایات مربوط به کالا ، آزمایشگاههای همکار ، شرکتهای بازرسی فنی و شرکتهای بازرسی کالا ، عملکرد ادارات کل استانی و ستاد سازمان ملی استاندارد ، تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد ، محاسبه کارمزد خدماتی و سایر موارد ..... سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعتراضات استاندارد به منظور خدمت رسانی به کلیه عموم جامعه طراحی و پیاده سازی شده است لذا خواهشمند است قبل از هرگونه اقدام و ثبت شکایات راهنمای ذیل را بصورت کامل مطالعه فرمایید:
 

1-  ماده 45 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد"چنانچه مصرف کننده از غیر استاندارد بودن کالا یا خدمت متحمل خسارت و ضرری شده باشد، عرضه کننده یا تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمت بر اساس ماده (18) قانون حمایت از مصرف کنندگان مصوب 15 /1388/07 علاوه بر جبران خسارت شاکی به مجازات مذکور در ماده یادشده محکوم می شود.

2-  کلیه مصرف کنندگان خودرو،در صورت داشتن شکایت می بایست شکایت خود را بصورت مکتوب به وزارت صنعت،معدن و تجارت جهت رسیدگی ارسال نمایند.شکایت آنان از طریق آن مرجع پیگیری می گردد لذا از درج شکایت در سامانه خودداری فرمائید.((طبق تبصره ماده 33 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو به شماره 44133/43678 مورخ 29/2/89 کلیه نهادها و سازمانهایی که مصرف کنندگان جهت طرح شکایت خودرو به آنها مراجعه می نمایند موظفند شکایت مصرف کننده را در مورد خودروهای ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودروهای وارداتی به وزارت بازرگانی ارسال نمایند)) با ادغام این دو وزارتخانه مرجع رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت می باشد .
 

 3- باتوجه به محدودیت زمانی درنظر گرفته‌ شده برای ایجاد ارتباط با سرویس دهنده درفضای اینترنت به هنگام ورود اطلاعات، شایسته است در ابتدا متن شکایت خود را خارج از این سیستم تایپ نموده و به هنگام تکمیل اطلاعات شکایت نامه خود، آن را در محل متن شکایت کپی نمایید.

 4- مسئوولیت  قانونی مطالب ثبت شده در سامانه بر عهده شاکی خواهدبود .


  5- تکمیل اطلاعات برای فیلدهای ستاره‌دار الزامی است.

 

 6-  شکایتهایی که دارای اطلاعات ناقص و یا نادرست بوده ویا مشخصات شاکی ناقص و یا هویت وی احراز نشود، رسیدگی نخواهد شد.
 

 7 - در صورتیکه قبلاً شکایتی به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نموده‌اید و پرونده شما در حال رسیدگی است از ارسال مجدد همان شکایت یا گزارش خودداری نمایید.

8- سامانه (1517) جهت دریافت گزارشات و شکایات مردمی از کالاهای دارای پروانه استاندارد

9- جهت اطمینان از اصالت کالا، کد ده رقمی استاندارد را به شماره پیامک 10001517 ارسال نمائید.