social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

يكشنبه1402/8/28

13:47:4

1685

سنجش شاخص های کیفیت کالا از منظر مصرف‌کنندگان ایرانی

سازمان ملی استاندارد ایران طبق قانون مکلف به اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیارها و شاخصهای معتبر است.
به گزارش دفتر تخصصی روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد ایران، براساس بند 18 از ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم مردمی اندازه گیری نرخ رشد کیفیت محصولات را به روشی هوشمند در دستور کار قرار داد و مقرر شد گزارش نتایج حاصل از ارزیابی‌ها به مراجع ذی‌ربط و جامعه اطلاع رسانی شود.
در همین راستا، پژوهشگاه استاندارد فراخوانی عمومی برای انجام یک طرح پژوهشی با همین موضوع منتشر نمود تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور مدلی برای این طرح ملی داشته باشد.
 در نهایت دانشگاه صنعتی امیر کبیر برای انجام این طرح پژوهشی برگزیده و شاخص‌های آماری مورد نیاز برای سنجش کیفیت گروه‌‌های مختلف کالا از منظر مصرف‌کنندگان ایرانی تعیین شد.
 این طرح با عنوان گزارش شاخص‌های کیفیت کالا برای سال پایه‌ی ۱۴۰۱ در 31 استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها و با نظرسنجی از 20 هزار مصرف کننده نهایی در محل زندگی با مراکز خرید به صورت پیمایشی با پرسشنامه 50 سوالی برای 56 گروه قلم کالایی به مرحله اجرا در آمد.
 به منظور افزایش اعتبار داده‌ها، تمامی نتایج پرسشنامه‌ها در سامانه برخط درج و به صورت مستمر توسط ناظران ستادی و استانی طرح مورد رصد و اعتبار سنجی قرار گرفت و با احصاء شاخص های کیفیت کالاها طرح ملی گزارش شاخص های کیفیت کالا در مراسم روز جهانی استاندارد 1402 و همزمان با یکصد سالگی این سازمان در محل سالن سران اجلاس به صورت رسمی از نتایج و گزارش این طرح ملی رونمایی شد و امید می رود؛ نتایج این طرح منجر به ارتقای سطح کیفیت کالاها در کشور شود.

گزارش شاخص های کیفیت کالا سال پایه 1401 را در فایل پیوست مشاهده نمایید.

 
نسخه قابل چاپ