یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   14:46:15
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/8/19 چهارشنبه استاندارد جامعه پایدار ایزو در یکی از شهرهای چین به طور آزمایشی به اجرا درمی آید
«عدالت شهرها، توسعه فراگیر» موضوع مراسم امسال روز جهانی شهرها بود که در 31 اکتبر برگزار شد. بسیاری از استانداردهای ایزو به ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها کمک می کنند. یکی از این استانداردها ایزو 37101 است که سیستم مدیریتی برای توسعه پایدار در جوامع ارائه می دهد.
شهر هانگژو در چین یکی از اولین شهرهایی که است که میزبان اجرای آزمایشی استاندارد ایزو 37101 شده است. این شهر با جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر، از زیبایی طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی غنی برخوردار است. در ادامه، خانم شائو ژینهوا، مدیر کل نظارت بر کیفیت و فناوری هانگژو از تجارب به دست آمده از اجرای آزمایشی این استاندارد برای ما می گوید.
چرا هانگژو برای اجرای آزمایشی ایزو 37101 انتخاب شد؟
هدف ما افزایش توسعه اقتصادی، ارتقاء کیفیت، کاهش تأثیرات زیست محیطی و پیشبرد اداره اجتماعی و خدمات عمومی است. ما در پی تغییری مثبت و زندگی شادتر برای شهروندانمان هستیم.  
از زمان اجرای این استاندارد چه تغییراتی رخ داده است؟
هانگژو از این استاندارد برای مدیریت اجرایی بهره می گیرد. بدین منظور کمیته ای به ریاست معاون شهردار تشکیل شده است. با کمک ایزو 37101 مشخص کرده ایم که برای دستیابی به توسعه پایدار، هر واحد چه وظایفی را باید عهده دار شود. امیدوار هستیم تا این فرایند به عنوان «استاندارد هانگژو» شناخته شود.
استانداردسازی از چه منظر برای هانگژوه حائز اهمیت است؟
استانداردها به طرق مختلفی به این شهر کمک می کنند. برای مثال، پروژه هایی مانند خطوط سریع السیر، باغ های چای یا توسعه حومه های شهری خوش منظره به کمک استانداردها محقق شده است. استانداردسازی در کنار نوآوری شهری هوشمند بنا می سازد. نمونه های دیگر عبارتند از مدیریت کیفیت تجارت الکترونیک، کاهش زمان کمک های اورژانسی به سوانح آسانسور (14 دقیقه)، کمک به معلولین، راه اندازی خطوط دوچرخه سواری عمومی و ... . هدف کلی بهبود کیفیت زندگی شهروندان هانگژوی به کمک بهره گیری از استانداردها می باشد.
منبع: ایزو
مترجم: مریم صالحی
نسخه قابل چاپ