یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   13:53:52
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر


df
df
1395/7/3 شنبه حذف شرکتهای بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق در آینده نزدیک
با تفاهم دو سازمان استاندارد ایران و عراق در  آینده نزدیک استاندارد ۱۰ قلم کالا از طریق استانداردهای مشترک دو کشور و بدون دخالت شرکت‌های بازرسی غربی تایید می‌شود.
به گزارش دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل : در دیدار رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق و رئیس سازمان استاندارد این کشور، فاز اجرایی تفاهم ایران و عراق مبنی بر تایید استاندارد ۱۰ قلم کالا از طریق تدوین استانداردهای مشترک آغاز شد و این در حالی است که در حال حاضر برخی شرکت‌های بازرسی اروپایی کار تایید محصولات صادراتی ایران به عراق را انجام می‌دهند و با این تفاهم این ده قلم کالا از فهرست کالاهای این شرکت‌ها خارج می‌شود.
در این دیدار، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ، گفت : از ۸ سال پیش تا کنون مناسبات جدی و بسیار خوبی با سازمان استاندارد عراق داشته‌ایم و چندین بار تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مابین دو کشور مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته‌ است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه به دنبال افزایش صادرات کالا و خدمات به عراق هستیم ، افزود : بازرسی و نظارت روی کالاهای ما نیز بیشتر می‌شود.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در آخرین تفاهمات انجام شده بین دو کشور قرار شده مغایرتهای ۵۱ قلم کالا به صورت مشترک بررسی و تجمیع شود که در فاز اول بررسی ۱۰ قلم کالا آغاز شده است.
پیروزبخت با بیان اینکه استانداردهای دو کشور در زمینه این ۱۰ قلم کالا رد و بدل شده و در حال ترجمه است، تصریح کرد: این کار به ما کمک می‌کند که چک لیست  کالاها را در نقاط مرزی داشته باشیم و کار بازرسی  آن‌ها ساده تر انجام شود.
وی با بیان اینکه ۴۱ کالای دیگر نیز در قدم بعدی مورد تایید دو کشور قرار می‌گیرد گفت: دو موضوع عمده بین ایران و عراق وجود دارد که باید در مذاکرات حل شود که مورد اول حضور شرکت‌های بازرسی اروپایی است و تفاوت‌هایی که بازرسی‌ها ما و عراق در حوزه این شرکت‌ها با آن مواجه می شوند که این شرکت‌ها از طریق مناقصه در عراق انتخاب می‌شوند و این در حالی است که شرکت‌های بازرسی ایران از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و بدون مناقصه مورد تایید قرار می‌گیرد.
 سلمان الجمیلی در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به علاقه‌مندی این کشور برای تفاهمات بیشتر بین ایران و عراق اظهار کرد: مسئله مشخصات فنی کالاهایی که استاندارد عراق مورد تایید خود قرار می‌دهد یک مسئله ملی و مطابق با شرایط فعلی این کشور است و تفاوت خاصی بین این مشخصات فنی در اقلیم کردستان و دولت مرکزی وجود ندارد چرا که مشخصات فنی هر کالا در چارچوب یک قانون به تصویب می‌رسد.
سرپرست وزارت تجارت عراق با اشاره به قراردادهای عراق و برخی ‌شرکت‌های بازرسی خارجی گفت: با ورود کشور عراق به شرایط مطلوبی که ما در نظر گرفته‌ایم که سازمان استاندارد کشورمان بتواند بازرسی‌ها را در عراق انجام دهد و نیازی به حضور شرکت‌های خارجی نباشد .
وی با ابراز امیدواری در خصوص آغاز همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه ۱۰ قلم کالا افزود : با ادامه همکاری‌های دو کشور  بتوانیم تمام این کالاها را به طور مشترک استانداردسازی و بررسی کنیم.
وزیر برنامه‌ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق نیز در این دیدار تاکید کرد: سیاست کلی دولت عراق در راستای کم کردن موانع موجود بر سر راه پیشرفت روابط دو کشور،استوار است.
نسرین سامی سوادی، مدیر کل سازمان استاندارد و کنترل کیفیت عراق در این دیدار با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های بازرسی و کنترلی بین عراق و کشورهای مختلف ادامه داد: ما استاندارد های مربوط به ایران را در این ۱۰ قلم کالا ترجمه کردیم و در حقیقت بخشی که به ما مربوط می‌شده است را انجام داده‌ایم و امروز آن‌را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
مدیر کل سازمان استاندارد عراق با اشاره به قراردادهای این کشور با شرکت‌های بازرسی خارجی گفت: ما در ابتدا ۱۰ قلم کالای مورد توافق ایران و عراق را  پس از بررسی نهایی فعالیتهای موجود از فهرست کاری شرکت‌های بازرسی خارجی حذف می‌کنیم و می‌گوییم که دیگر این کالاها را بررسی نکنند.
به گفته سوادی این ۱۰ قلم کالا با دقت نظر بسیار زیادی انتخاب شده و جزو کالاهایی است که بیشتر دارای محل اشکال بودند.
 وی تاکید کرد: اگر این تجربه پیروزمندانه و موقیت آمیز باشد به راحتی می‌توانیم آن‌را به سایر کالاها هم تعمیم دهیم.
گفتنی است ، ۱۰ قلم کالای مورد توافق ایران وعراق شامل لاستیک ماشین، موتورسیکلت و دوچرخه و تایر دوچرخه، ‌ آجر،  لاستیک کامیون، کولر آبی، مرغ منجمد، رب گوجه فرنگی و جوراب ، الزامات فنی لوازم آشپرخانه و الزامات فنی کولر است.
نسخه قابل چاپ