یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   14:29:48
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/6/24 چهارشنبه قیمت مناسب -بخش اول
ما در دنیایی حساس به قیمت به سر می بریم که در آن امکان مقایسه قیمت ها به منظور اخذ تصمیمی آگاهانه برای انجام خرید، یکی از حقوق مسلم مصرف کنندگان می باشد.  اما با وجود فوران کالاهای از پیش بسته بندی شده، اخذ چنین تصمیمی دیگر چندان آسان نیست. در این راستا، ایزو در حال تدوین استانداردی است که به چگونگی نمایش کمیت می پردازد.
این روزها، گاهی برخی فروشگاه ها بی شباهت به جنگل نیستند. بسته بندی های مختلف با حجم و وزن های متفاوت، مقایسه قیمت میان کالاهای یکسان را بسیار دشوار می سازد. قیمت واحد چیزی است که می تواند راهنمای مصرف کنندگان در این جنگل باشد. یک پاکت شیر 250 میلی لیتری به 1 دلار فروخته می شود، بنابراین مساوی خواهد بود با یک پاکت شیر 1 لیتری که به 4 دلار فروخته شود. اما قیمت واحد در همه جا وجود ندارد، و در جایی که وجود دارد نیز همیشه مشخص نیست و بنابراین کارایی چندانی ندارد.
پاسخ این مشکل در همگن سازی است. کمیته پروژه جدید ایزو -  ISO/PC 294 -  به همین منظور شکل گرفته است تا استانداردی برای تعیین قیمت واحد تدوین نماید. در بخش دوم، مصاحبه میان ایزوفوکوس و جان فربنک، رئیس ISO/PC 294، راهنمای قیمت واحد را می خوانید.
منبع: ایزو فوکوس
مترجم: مریم صالحی
 

 
نسخه قابل چاپ