یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   19:25:20
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/6/20 شنبه به هنگام خرید کالاهای دست دوم چه انتظاراتی باید داشته باشید-بخش دوم
 ایزوفوکوس: با افزایش چشمگیر تجارت کالاهای دست دوم، چه اقداماتی باید در جهت حفاظت از مصرف کننده صورت گیرد؟

رای دالمج: هنگامی که خود را در آینه تماشا می کنید، اغلب متوجه جای پای گذر عمر بر چهره خود نمی شوید. این موضوع درباره کالاهایی که استفاده می کنیم نیز صدق می کند. ماشین چمن زنی ما ممکن است پس از سال ها استفاده، پس از 5 بار تلاش روشن شود، روی کت و شلوارمان ممکن است برق اتو افتاده باشد یا رایانه شخصی مان کند شده باشد. با این وجود این ما چنین کالاهایی را از سمساری ها و سایت هایی مانند ایی بی و آمازون خریداری می کنیم. علت این است که قیمت ارزان گاهی سبب می شود تا هشدارها را نبینیم. مشتری به هنگام خرید کالای دست دوم باید از خود چند سوال ساده بپرسد: کالا را برای چه کاری استفاده خواهم کرد؟ انتظار دارم چه مدت زمانی دوام داشته باشد؟ تنها به گفته های دیگران اکتفا نکنید و از فروشگاه معتبر خرید کنید.

این استاندارد بین المللی چگونه می تواند از مصرف کنندگان در برابر کالاهای غیر ایمن و خطرناک محافظت کند؟

بازار دست دوم سبب شده است تا افرادی که توان خرید کالاهایی مانند یخچال، تلویزیون و کامپوتر نو را ندارند، بتوانند از چنین محصولاتی بهره مند شوند. بدین ترتیب طیف وسیعی از مصرف کنندگان به وجود آمده اند که باید در برابر کالاهای غیراستاندارد و غیرایمن دست دوم محافظت شوند. در این خصوص، استاندارد بین المللی با وضع معیارهای مشخص می توانند چنین وظیفه ای را بر عهده گیرد.

لطفا توضیح دهید که عملکرد ISO/PC 245 چگونه می تواند سبب افزایش اعتماد مصرف کننده شود؟

در حال حاضر، انجمن ها و سازمان های بسیار خوبی با روش های بسیار خوبی برای تجارت کالاهای دست دوم وجود دارند. هر چند این روش ها جهانی نیستند. این کمیته تلاش می کند تا این روش ها را جهان شمول کند. بدین ترتیب اعتماد مصرف کنندگان افزایش می یابد. به همین دلیل است که مشارکت تمام طرف ها در این کمیته حائز اهمیت است. به منظور ارزیابی عملکرد استانداردISO/TS 20245 ، ایزو نظرسنجی آن لاینی برای مصرف کنندگان استانداردها روی سایت خود قرار داده است.

بازخورد حاصل از این نظرسنجی درباره چه تأثیری در تدوین استاندارد آتی می گذارد؟

با وجود این که تعداد بازخوردها محدود بوده است، دریافتیم که استفاده از کد بین المللی محصول و همین طور کنوانسیون بازل که در جهت کاهش نقل و انتقال ضایعات خطرناک از مرزها طراحی شده است، ضرورت دارد. این استاندارد نباید تنها مختص کالاهای مصرفی باشد، بلکه سایر انواع محصولات را نیز در بر گیرد.

مترجم: مریم صالحی

منبع: ایزو فوکوس

نسخه قابل چاپ