social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

ریاست سازمان

بيشتر

شنبه1402/1/26

15:59:0

1584

اجرای دیپلماسی استاندارد و کیفیت در مناطق آزاد، مقیاس اقتصاد کشور را گسترش می دهد

سازمان ملی استاندارد ایران و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی برای تعامل و بهره گیری از توانمندی های اجرایی، فنی، علمی، همچنین، تقویت همکاری و بهبود کیفیت خدمات مرتبط با وظایف و اختیارات دو دستگاه توافق کردند.
دکتر مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی که به همین منظور در ساختمان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در تهران برگزار شد، توافق نامه بین دو دستگاه را باعث یکپارچگی در تفاهمات مشترک با سایر مناطق دانست و گفت: در سایه این توافق نامه، با رشد تولید، مقیاس اقتصاد صادرات محور گسترش می یابد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر توسعه مرزهای اقتصادی از جمله اقتصاد دریا پایه، عدالت بنیان، نوظهور و اقتصاد حلال، افزود: این اتفاق در وهله اول در مناطق آزاد شکل می گیرد و در ادامه مناطق بین المللی را شامل می شود.
دکتر اسلام پناه، با اشاره به ظرفیت مناطق آزاد برای رشد اقتصاد کشور، اظهار داشت: به شرط استفاده صحیح از ظرفیت ها می توانیم همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و این توافق بطور حتم یکی از ظرفیت های بزرگ خواهد بود.
دبیر شورای عالی استاندارد، گفت: در راستای اجرای این توافق، نظام ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت، اندازه شناسی و استاندارد سازی این سازمان خدمات لازم را برای وضع مقررات فنی و تسهیل صادرات با حداقل هزینه ارایه می کند تا آثار مثبتی در توسعه اقتصاد منطقه ای و بین المللی برجای گذارد.
وی با اشاره به دیپلماسی استاندارد و کیفیت در سازمان ملی استاندارد ایران ، افزود: ۵۱ درصد اقتصاد ما با کشورهای همسایه  رقم میخورد و این سازمان در تلاش است با برقراری روابط دیپلماسی حرفه ای و صادرات محور، بخش زیادی از بازارهای از دست رفته را احیا کند.
دکتر اسلام پناه به جایزه ملی کیفیت جهان اسلام، اشاره کرد و افزود: این مدل که در نوع خود بی نظیر است از سوی سازمان ملی استاندارد ایران در موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی با ۵۷ کشور عضو معرفی شد که مورد تایید و تحسین همه اعضا قرار گرفت که با نگاهی صادراتی در مناطق آزاد رشد و نمو پیدا می کند.

اجرای این توافق نامه به بهبود فضای کسب و کار در مناطق آزاد کمک می کند
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در ادامه این مراسم با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: از 29 بهمن ماه 1392 با ابلاغ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری (مدظله) در واقع سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به اقتصاد مقاومتی رسما تغییر کرد و تثبیت شد و تمامی ارکان اقتصادی کشور موظف به اجرای آن هستند.
دکتر حجت الله عبدالملکی افزود: بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  و بند 24 به حوزه استانداردسازی اختصاص دارد .
وی افزود: هرکدام از این دوبند در کنار 22 بند دیگر، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند که به طور کلی شکل دهنده منظومه کامل از اقتصاد قدرتمند هستند.
عبدالملکی با بیان اینکه با امضای تفاهم  نامه امروز درواقع دوبند 11 و 24 سیاست های اقتصاد مقاومتی  به نوعی با یکدیگر پیوند می خورد گفت: پیوند این دو بند اولا در سطح داخلی برای مردم رفاه و در سطح بین المللی خلق قدرت و ایجاد بازدارندگی در مقابل انواع تهدیدات اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را براساس دو راهبرد «مردمی کردن» و «جهانی کردن» پیش ببریم که اینها مستلزم ارتقاء کیفیت کار و محصولات در این مناطق است.
مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم همزمان که به دنبال کیفیت کار، خدمات و محصولات هستیم با تسهیلگری در فرایندها شاهد بهبود فضای کسب و کارها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشیم.
عبدالملکی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد به دنبال ایجاد برند جمهوری اسلامی در سطح جهانی و ارائه محصول ایرانی در بخش های مختلف خدمات و کالاها با کیفیت بالا است، گفت: ما هم در مناطق آزاد بدنبال ارائه خدمات با کیفیت یا همان دیپلماسی کیفیت هستیم که بتوانیم در بحث جهانی شدن مناطق موفق عمل کنیم و آن را به واقعیت تبدیل کنیم.
وی افزود: ما در مناطق آمادگی داریم با جهش تولید و سرمایه گذاری موفق، محصولات با کیفیت که سفیران جمهوری اسلامی هستند را به بازارهای جهانی ارائه کنیم.
این توافق نامه در 11 ماده و 54 بند و 14 تبصره در دو نسخه  تنظیم و عصر امروز ( شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲) در ساختمان دبیرخانه واقع در تهران به امضای دکتر مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و دکتر حجت الله عبدالملکی، دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی رسید.

برای مشاهده  متن کامل توافق نامه  کلیک کنید.
نسخه قابل چاپ