social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

شنبه1402/2/30

15:10:1

1177

دکتر خانه زر در روز جهانی اندازه شناسی اعلام کرد:

نتیجه پایش کمیت فرآورده در واحد تولیدی و بازار باید یکسان باشد

کارگاه آموزشی «الزامات کمیت کالاهای پیش بسته بندی» برای آشنایی با «الزمات استانداردهای بین المللی و کمیت و برچسب گذاری در فرآورده های پیش بسته بندی» توسط کلاوس هلمبولت، مدرس بین المللی سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی، برای مسئولان کنترل کیفیت واحدهای تولیدی در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.
دکتر حسن خانه زر، رییس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها در ابتدای این دوره آموزشی در سخنانی، با تبریک روز جهانی اندازه شناسی گفت: طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، اندازه شناسی به عنوان یکی از محورهای مهم فعالیت استانداردسازی در کشور است.
وی با اشاره به اقدامات تحولی سازمان ملی استاندارد ایران افزود: سال گذشته عمده فعالیت های این سازمان بر اساس اهداف 22 گانه دنبال شد و امسال بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی با رویکرد رشد تولیدکیفی تدوین و برای اجرا ابلاغ شد.
رییس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها خاطرنشان کرد: در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد در آذرماه ۱۴۰۱ اجرای اجباری «استاندارد ملی ایران به شماره ۱۶۳۸۱ با عنوان کمّیت فرآورده در بسته‌بندی‌ها» همچنین استاندارد ملی شماره ۲۱۷۵۹ با عنوان الزامات برچسب‌گذاری پیش بسته‌بندی‌ها» به تصویب شورای‌عالی استاندارد رسید.
دکتر خانه زر، تصریح کرد: طبق این مصوبه همه تولیدکنندگان موظف به رعایت این دو استاندارد در محصولات تولیدی هستند و از زمان انتشار رسمی آگهی این مصوبه تولیدکنندگان ۹ ماه فرصت دارند تا خطوط تولیدی خود را متناسب با استاندارد‌های اجباری تعیین شده، انطباق دهند.

رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها با اشاره به پایش واحد‌های تولیدی در اجرای این دستورالعمل گفت: نظارت و پایش کمیت فرآورده های پیش بسته بندی از ابتدای سال گذشته در 14 استان در واحد تولیدی و سطح بازار انجام شده و سپس 19 استان و پس از ابلاغ دستورالعمل شورای عالی استاندارد در سراسر کشور انجام شد.
وی با بیان اینکه این طرح به صورت مستمر در سراسر کشور اجرا می شود؛ افزود: میزان کم فروشی از ۴۱ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد در پایان سال گذشته کاهش داشته است.
دکتر خانه زر با اشاره به حذف رواداری بر روی محصولات پیش بسته بندی اظهار داشت: بر این اساس تولیدکنندگان نمی‌توانند وزن محصول تولیدی را با (تلرانس) کمینه یا بیشینه بر روی بسته بندی درج کنند و باید فقط وزن خالص بر روی کالا درج شود.
وی با بیان اینکه رعایت استانداردها ابتدا نفع تولیدکننده است، گفت: رسیدن به بازارهای رقابتی داخلی و خارجی ملزوماتی دارد که یکی از آنها داشتن زبان مشترک تجاری و همچنین رقابت متوازن کیفی در محصولات است که رشد تولید را به دنبال دارد لذا سازمان ملی استاندارد ایران در کنار تولید کنندگان بوده و در عین حال به عنوان وکیل مردم، در ادای حق الناس کوتاهی نخواهد کرد.
رییس مرکز اندازه شناسی با بیان اینکه مشوق هایی برای واحدهای تولیدی که پیش از موعد مقرر نسبت به رعایت الزامات استاندارد اقدام کرده اند خواهیم داشت، افزود: مهلت قانونی برای انطباق واحدهای تولیدی با استاندارد‌های تعیین شده از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان باید در این بازه زمانی تمهیدات لازم برای رسیدن به شرایط استاندارد را ایجاد نمایند.
در ادامه دکتر محمد تقی توسلی، از اساتید علوم فیزیک و شاگرد پرفسور حسابی در این جلسه در خصوص نقش اندازه گیری در رشد علمی جهان و کشور سخنانی را ایراد کرد.
دکتر توسلی به تفسیرتاریخ شکل گیری علم در جهان پرداخت و با اشاره به تحولی عظیم در علوم مختلف اظهار داشت: علم اندازه شناسی در شکل گیری علم یکی از شاخص های مهم محسوب می شود به همین منظور بسیاری از دانشمندان بواسطه اندازه گیری های دقیق توانستند جایزه نوبل را از آن خود کنند.
این استاد  اظهار امیدواری کرد: مفاهیم اندازه گیری و اندازه شناختی باید از مدارس شروع شده تا بتوان آن را در جامعه نهادینه کرد و به صورت فرهنگ درآورد. دکتر توسلی با اشاره به اقدامات و خدمات ارزشمند پرفسور حسابی به کشور یاد و خاطره آن مرحوم را گرامی داشت.
گفتنی است: کارگاه آموزشی «الزامات کمیت کالاهای پیش بسته بندی» از امروز 30 اردیبهشت آغاز و تا دوشنبه اول خرداد ادامه دارد.

برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید.
نسخه قابل چاپ