social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

پنجشنبه1402/2/28

18:18:3

1225

الزام تولیدکنندگان به درج وزن خالص بر روی محصولات + فیلم

رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها در آستانه روز جهانی اندازه شناسی (۳۰ اردیبهشت) با خبرگزاری صدا و سیما، گفت و گو کرد.
دکتر حسن خانه زر، در این گفت و گو با بیان اینکه تولیدکنندگان ملزم به درج وزن خالص محصول تولیدی بر روی محصولات بسته بندی شده هستند گفت: رعایت دو استاندارد ۱۶۳۸۱ و 21759 در تولید انواع محصولات بسته بندی شده در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد در آذرماه ۱۴۰۱ مصوب و دستورالعمل اجرایی آن نیز به تولیدکنندگان ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: براساس این مصوبه همه تولیدکنندگان موظف به رعایت این دو استاندارد در محصولات تولیدی هستند و از زمان انتشار رسمی آگهی این مصوبه تولیدکنندگان ۹ ماه فرصت دارند تا خطوط تولیدی خود را متناسب با استاندارد‌های اجباری تعیین شده، انطباق دهند.
دکتر خانه زر گفت: همه تولیدکنندگانی که محصولات بسته بندی شده تولید می‌کنند موظف به رعایت استاندارد‌های اجباری مربوط در وزن محصولات تولیدی هستند.
وی با بیان اینکه همه محصولات از جمله صنایع غذایی، محصولات شوینده و بهداشتی، روغن موتور و انواع نوشیدنی‌ها شامل این دو استاندارد اجباری است، افزود: بر این اساس تولیدکنندگان نمی‌توانند وزن محصول تولیدی را با (تلرانس) کمینه یا بیشینه بر روی بسته بندی درج کنند و باید فقط وزن خالص بر روی کالا درج شود.
رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها با اشاره به پایش واحد‌های تولیدی در اجرای این دستورالعمل گفت: پایش انجام شده از واحد‌های تولیدی نشان می‌دهد میزان کم فروشی از طریق درج وزن بر روی محصولات تولیدی بسته بندی پس از ابلاغ این دستورالعمل کاهش یافته و از ۴۱ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد در پایان سال گذشته رسیده است.
وی افزود: مهلت قانونی برای انطباق خطوط تولیدی با استاندارد‌های تعیین شده از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان موظفند در این بازه زمانی خطوط تولید خود را براساس وزن خالص محصول تنظیم کنند.


نسخه قابل چاپ