social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار استان ها

بيشتر

شنبه1401/7/2

09:34:4

62

مقاله ای با عنوان: استاندارد سازی کالا شرط تحقق توسعه صادرات

به قلم، علی داری پور-رئيس اداره استاندارد سازی،آموزش وترویج اداره كل استاندارد استان ايلام

"شرط تحقق یافتن اهداف صادراتی و رونق تولیدی استان، استاندارد بودن محصولات واستاندارد سازی کالاها است".

توجه به مقوله استاندارد، یک مسئله ملی و فراملی است، اگر تولیدات و خدمات ما دارای استاندارد لازم باشد، فرصت رقابت در سطح ملی و بین المللی را پیدا خواهند کرد اما تولیدی که فاقد کیفیت لازم باشد، در بازارهای محلی نیز حرفی برای گفتن ندارد.
استان ایلام در شرایطی به سر می ‌برد که به دنبال رقم زدن برگ زرینی در تاریخ خود است و در راستای تحقق این ماموریت، دست نیاز را به سمت نخبگان علمی دانشگاهی در جهت شتاب بخشی بیشتر توسعه استان دراز می کنیم تا با همکاری بتوانیم رونق تولید را در استان در جهت اهداف مورد نظر توسعه دهیم.
باید تلاش کرد تا با هم ‌‎افزایی بیشتر، رونقی را در منطقه ایجاد کنیم چرا که هر چه تولیدات ما استاندارد باشند، زمینه صادرات بیشتر آنها فراهم خواهد شد
همواره بالاترین سرمایه ها، سرمایه اجتماعی است و در بین این مهم، اعتماد نقشی بی بدیل دارد.
نقش استاندارد نیز در جامعه چنین است، هنگامی که می ‌خواهید کالایی را انتخاب کنید، نماد و علامت استاندارد شما را در انجام آن امور و یا عدم انجام آن ترغیب می کند، در واقع می توان گفت که نشان استاندارد، اعتماد اجتماعی را به همراه دارد.
ظرفیت های جدیدی چون نفت، گاز، کشاورزی و دامپروری در استان ایلام وجود دارد که باید رشد پیدا کنند و در هدف اول از سطح ملی به کلاس ملی و در هدف دوم به کلاس بین‌ المللی برسند.
بدون شک استانداردسازی زمینه تجاری ‌سازی علم و دانش را فراهم و به رونق اقتصادی کمک می‌ کند و در این خصوص واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی با رعایت ضوابط استانداردسازی می ‌توانند زمینه صادرات کالا و محصول تولیدی را که قابل رقابت با کالای دیگر کشورها است، فراهم سازند.
نسخه قابل چاپ