social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

يكشنبه1401/9/6

13:03:1

728

تغییر ماهیت سلامت، ایمنی و رفاه در محل کار

کار بخش بزرگی از زندگی ما است. فارغ از اینکه کارمان کارمندی و پشت میزی است یا کارگری و یدی، باید با حال خوب و سلامت به خانه برگردیم.
جایزه LDE هرساله به برترین کمیته ایزو با بهترین عملکرد در راستای استاندارسازی اعطا می‌شود که امسال کمیته مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OH&S) برنده این جایزه بود و مارتین کوتام و سالی سوینگوود، رؤسای کمیته فنی 283، این جایزه را دریافت کردند.
اگرچه دنیای کار در حال تحول بوده اما حفظ سلامت و ایمنی کارگران در محیط کار همواره اهمیت است. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO)، در حال حاضر سالانه شاهد حدود 2.3 میلیون مرگ و میر ناشی از کار، 340 میلیون تصادف شغلی و 160 میلیون قربانی بیماری‌های مرتبط با کار در جهان هستیم.
اگرچه تفاوت‌های قابل‌توجهی در نحوه محافظت مؤثر سازمان‌ها از کارگران خود در صنایع مختلف وجود دارد اما همه سازمان‌ها در همه صنایع باید برای بهداشت و ایمنی شغلی کارمندان خود همواره تدابیر خاصی در نظر داشته باشند. بهداشت و ایمنی شغلی هیچوقت به کمال نمی‌رسد و همیشه برای بهبود آن باید تلاش کنیم. در واقع، بهداشت و ایمنی شغلی موثر می‌تواند به انعطاف‌پذیری، پایداری و در نهایت موفقیت بیشتر سازمان‌ها کمک کند.
طیفی از خطرات مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OH&S)
ایمنی شغلی در وهله اول به معنی پیشگیری از حوادث محل کار و اثرات درازمدت قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک است. پس از مدیریت خطرات مذکور خطراتی مانند آسیب اسکلتی عضلانی یا کاهش شنوایی و سپس سلامت روانی و رفاه کارگران، مخصوصاً پس از همه‌گیری کووید19، متعاقباً مورد توجه قرار می‌گیرد. در کنار این خطرات بحران جهانی آب و هوا که خود خطرات دیگری را به همرا دارد باید توسط سازمان‌ها بررسی و تدابیر لازم در دستور کار قرار گیرد.
به تدریج توجه سازمان‌ها به مدیریت سلامت و رفاه روانی نسبت به ایمنی فیزیکی محیط کار بیشتر می‌شود. تبادل تجربیات موفق مدیریت سلامت و رفاه روانی می تواند سازمان‌ها را در این مسیر یاری کند. به همین دلیل است که ایزو با گردآوری کارشناسان جهانی در این حوزه پیشروی می کند.
محل کار ایمن و سالم
کمیته فنی ISO/TC 283 استاندارد ISO 45001 را تدوین کرده است که شامل دستورالعمل‌ها، استانداردها و تجربیات موفق در حوزه بهداشت و ایمنی شغلی می‌باشد و می‌تواند به سازمان‌ها، صرف نظر از وسعت، مکان یا ماهیت کسب ‌و کارشان دربهبود بهداشت و ایمنی کمک کند. استانداردISO 45001  به خصوص برای کمک به ‌هایی تدوین شده است که در زمینه بهبود سلامت و ایمنی کارکنان، کاهش خطرات محیط کار و ایجاد شرایط کاری بهتر پویا هستند. این استاندارد با ارائه یک چارچوب کلی برای مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی به ایجاد محل کاری ایمن‌تر و سالم‌تر کمک کرده، از آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کار جلوگیری و باعث بهبود سلامتی وعملکرد سازمان ها می‌شود.
مدیریت صدمات، بیماری‌ها یا تلفات ناشی از کار همیشه برای هر نوع سازمانی دشوار است، اما تاثیرات منفی این موارد برای مشاغل کوچک بسیار وسیع‌تر است. روش اجرایی ISO45001 توسط ایزو و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد به شکل یک دستورالعمل تدوین و منتشر شده است. این دستورالعمل راهنمایی‌های بیشتری به طور خاص به سازمان‌های کوچک  در مورد اجرای  ISO45001 ارائه می‌دهد. درسال‌های اخیر تعداد کارگران در معرض خطرات روانی درحال افزایش است که این امر می‌تواند به سلامت روان آنها آسیب برساند. برای رسیدگی به مورد مذکور، ایزو استاندار ISO 45003 ، اولین استاندارد بین‌المللی در زمینه مدیریت سلامت روانی در محیط کار را تدوین کرده است.
حفظ چابکی
همه‌گیری کووید19سرعت ظهور خطرات و چالش‌های جدید را نشان داد و از اهمیت همکاری‌های بین‌المللی و تبادل دانش در مواجهه با این چالش‌ها پرده برداشت.
هنگامی که شیوع ویروس کووید19 سازمان‌ها را برای ایمن نگه‌داشتن فوری کارگران خود تحت فشار قرار داد، کمیته فنی ISO/TC283  بدون اتلاف وقت اقدام به تدوین دستورالعمل‌های کار ایمن (ISO/PAS45005) کرد. این کمیته فنی هم اکنون در حال تدوین استاندارد ISO45006 است که شامل دانش عمومی‌تر و گسترده‌تر مدیریت بیماری‌های عفونی در محیط کار می‌باشد.
تمرکز اصلی ایزو بر حمایت از سازمان‌ها برای پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کار است. مجموعه استانداردهای ایزو در حوزه بهداشت و ایمنی شغلی نه تنها از کارگران محافظت می‌کند بلکه می‌تواند به بهبود روحیه نیروی کار، کیفیت محصولات و خدمات نیز کمک کرده و درآمد پایدار را برای سازمان‌ها به ارمغان آورد. بهداشت و ایمنی شغلی، به معنای واقعی کلمه، کار همه است.

منبع: سایت ایزو
مترجم: علی رضائی، دفتر تخصصی امور بین‌الملل

 
نسخه قابل چاپ