social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

شنبه1401/10/10

20:00:1

325

استاندارد جدید برای انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی یکی از منابع تجدیدپذیر الکتریسیته است که بر خلاف انرژی خورشید یا باد، نسبت به شرایط جوی نوسان ندارد. منبع این انرژی، شار حرارتی پیوسته‌ای است که از اعماق زمین به سطح آن جریان دارد. نیروگاه‌های زمین گرمایی، آب داغ یا بخار را از طریق چاه‌هایی که گاهی به مخازن زیرزمینی منتهی می‌شوند، هدایت می‌کنند. سپس انرژی گرمایی با استفاده از فناوری‌های مختلف به الکتریسیته تبدیل می شود.
منابع زمین‌گرمایی پاک و فراوان هستند. این نوع انرژی در همه طول سال در دسترس است، قابلیت انبارش طبیعی دارد و مستقل از شرایط آب و هوایی است.
انرژی زمین گرمایی، مانند برق آبی، قابلیت ذخیره‌سازی دارد که آن را به یک انرژی پایدار و مطلوب تبدیل می‌کند و می‌تواند ماهیت متغیر انرژی‌های تجدیدپذیر دیگر را تعدیل کند. سیستم‌های انبارش انرژی گرمایی زیرزمینی با تزریق حرارت به یک فضای زیرزمینی، انرژی را ذخیره می‌کنند. انرژی گرمایی را می‌توان در گمانه‌ها[1]، سفره‌های آبی و حفره‌های زیرزمینی یا گودال‌ها ذخیره کرد. محیط ذخیره‌سازی، آب است اما می‌تواند نمک‌ مذاب، خاک و سنگ نیز باشد. گمانه‌ها مبدل‌های حرارتی عمودی ساخته دست بشر هستند که حرارت را از حامل انرژی به لایه‌های زمین انتقال می‌دهند.

بازنگری کلی استاندارد نسخه 1990
یکی از کارشناسان کمیته فنی IEC TC 5 توضیح می‌دهد: «توسعه مستمر فنون اندازه‌گیری، ظرفیت فزاینده توربین‌های بخار و افزایش تنوع پیکربندی‌های توربین بخار، موجب بازنگری در استاندارد IEC60953:1990 شده‌است».
فناوری مورد استفاده برای تولید انرژی زمین گرمایی باید معیارهای ایمنی و عملکرد مناسب را رعایت کند. استانداردهای بین‌المللی IEC تضمین می‌کنند که سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده، آزمایش شده و با استانداردهای مناسب کیفیت و کارایی مطابقت دارند.
آزمون‌های تعیین‌شده در این استاندارد به روند و فرسودگی توربین‌هایی می‌پردازد که به‌ویژه از طریق آزمون‌های افت آنتالپی اندازه‌گیری می‌شوند. این آزمون شامل حداقل تعداد ابزار است، اما کارایی بخش‌هایی از توربین را مشخص می‌کند که بیشتر در معرض فرسودگی هستند.
استاندارد IEC 60953 توسط کمیته فنی IEC 5 منتشر شده است که استانداردهای آزمون و مقادیر مجاز توربین‌های بخار را تدوین می‌کند.

منبع:
وبسایت
IEC

مترجم: آزاده علائی طالقانی، دفتر تخصصی امور بین الملل

[1] boreholes
نسخه قابل چاپ