social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

چهارشنبه1401/12/24

10:45:4

613

گزارش نخستین روز از نشست روسای سازمانهای ملی استاندارد منطقه آسیا - اقیانوسیه در کوالالامپور

نخستین روز از نشست روسای سازمانهای ملی استاندارد عضو ایزو در منطقه آسیا و اقیانوسیه با حضور فعال و تاثیرگذار هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی دکتر اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار شد.
اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی اجلاسیه سالیانه و مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد سازی "ایزو" در سالهای آتی از نخستین موضوعات مطرح شده از سوی هیئت ایرانی در این نشست بود.
در اولین نشست تعاملی با موضوع هدایت و مدیریت که با حضور نمایندگان 22 کشور در منطقه آسیا- اقیانوسیه  در حال برگزاری است، ابتدا چالش های راهبردی و عملکردی مطرح و رفع موانع صادرات و واردات بین کشورهای منطقه و نیز چالشهای موجود و در پیش رو در زمینه فعالیتهای سازمانهای ملی استاندارد سازی از دیگر محورهای این نشست بود.

هیئت اعزامی از کشورمان، چالشهای 9 گانه را مطرح کرد که مورد تائید شرکت کنندگان قرار گرفت و موضوع تغییرات سریع در فناوری ها و نیاز روز افزون با استاندارد سازی محصولات جدید مورد بحث و گفت وگوی اعضا حاضر قرار گرفت.
توسعه بلند مدت سازمانی در مواجه با سناریوهای در حال تغییر عنوان بخش دوم مباحث بود.
مشارکت کنندگان از کشورهای منطقه آسیا - اقیانوسیه هر یک در خصوص راه ها و روش های رشد سازمانی خود مواردی را مطرح کرد.
دکتر اسلام پناه درخصوص روش های ارتقای سازمانی و اقدامات تحول گرایانه ای که از زمان تصدی  ایشان برای ارتقا علمی و اداری سازمان ملی استاندارد صورت گرفته است گفت: در مواجهه با سناریوهای در حال تغییر سریع، ما به دنبال پیاده سازی راهکارهایی هستیم که بتوانند با تغییرات روزافزون محیطی و اقتضایی سازگار شوند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این جمع راهکارهایی را که  از طریق توسعه و بهبود فرآیندها ، بقای بلند مدت سازمان را تضمین می کند را به شرح زیر بیان داشت؛
1-      تدوین برنامه راهبردی استاندارد سازی بر اساس پاسخ گویی به چالش های پیش رو و آینده که با توجه به تغییرات محیطی، رشد و توسعه را امکان‌پذیر کنند. در این راستا، ارزیابی برنامه راهبردی به نحوی تنظیم شده که به صورت پویا بتوان راهبردها و اهداف سازمانی را بهینه کرد.
2-       بهبودهوشمند فرآیندها: بررسی و بهبود فرآیندهای سازمان، از جمله تعیین استانداردهای جدید و به‌روزرسانی استانداردهای قدیمی می‌تواند به سازمان‌ سازی کمک کند تا بهبود یابند و با تغییرات محیطی سازگار  ومقاومتی شوند.
3-      تقویت مستمر توانمندی‌های کارکنان: آموزش و ارتقای دانش و مهارت‌های کارکنان می‌تواند به سازمان‌ کمک کند تا با تغییرات محیطی سریع‌تر سازگار شوند و رویکرد مشتری‌محوری را بهبود بخشند.
4-      توسعه و ارتقای شبکه‌های ارتباطی: ارتقای شبکه‌های ارتباطی و افزایش تعامل با مشتریان، برای سازمان‌های ملی استانداردسازی بسیار حیاتی است. در این راستا، باید بهبود روش‌های ارتباطی با مشتریان و پاسخگویی به نیازهای آن مورد توجه قرار گیرد.
5-       استفاده از فناری های نوین
6-      مشارکت موثر و تعامل جدی با سازمان های استانداردسازی بین المللی و ملی در حوزه های مختلف مثلا کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه ، کشورهای مسلمان ، کشورهای حوزه جنوب غرب آسیا
7-      تعامل بیشتر با خبرگان صنعت و دانشگاه و بهره گیری از توان تخصصی ایشان برای پیشبرد اهداف استاندارد سازی و نفوذ بیشتر استانداردهای در سیاستگذاری های عمومی و ارتقا فعالیت های تجاری کشور با نگاه فناورانه
8-       توجه به نیازهای ذینفعان: سازمان باید به نیازهای ذینفعان خود توجه نموده  و سعی کند تا به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیازهای آنان باشد.
9-      توجه به نیازهای کارکنان: سازمان  نسبت به نیازهای کارکنان خود تغییراتی ایجاد نموده  و سعی دارد برای انگیزه بخشی و نگهداشت کارکنان متخصص خود تحولاتی متمایز را ایجاد کند  تا ضمن افزایش رضایت و تعهد کارکنان منجر به  بهبود تعهد بالا عملکرد سازمان شود.
10-  استفاده از مدل های مدیریت عملکرد و بهبود مستمر بهره وری
11-  مدیریت هزینه ها
 

نشست هدایت و مدیریت با موضوع بهبود دیده شدن نهادهای ملی استاندارد
در سومین بخش از مبحث تعاملی هدایت و مدیریت  شرکت کنندگان در خصوص " بهبود دیده شدن نهادهای ملی استاندارد" و اقداماتی که هر یک در سطح ملی برای ارتقا اثرگذاری و دیده شدن اقدامات خود در کشور انجام داده یا در دست اقدام دارند، مواردی را مطرح کردند.
در همین بخش دکتر اسلام پناه و هیات همراه ضمن مشارکت فعال در موضوع نشست، به اقداماتی که طی یک سال اخیر در سازمان ملی استاندارد ایران منتج به ارتقای جایگاه سازمان و تاثیرگذاری آن در جامعه شده است (به شرح زیر) اشاره نمودند؛
1-      تبیین جایگاه قانونی سازمان در نظام اداری و دولتی کشور که منجر به تاثیرگذاری تصمیمات خواهد شد.
2-      افزایش حضور در فضای مجازی: به عنوان یک سازمان، باید حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود داشته و اطلاعات به روز و کاربردی در اختیار عموم قرار داد.
3-      اجرا و ترویج قانون و فلسفه وجودی سازمان به نحوی که دستگاههای اجرای شرکت های تولیدی و خدماتی و ... به وظایف خود در قبال استفاده استاندارد آشنا شوند.
4-      تولید محتوای با کیفیت: تولید محتوایی ارزشمند و جذاب برای مخاطبان که به چالش‌های فعلی و نیازهای جامعه پاسخ دهد.
5-      همکاری با رسانه‌ها: برقراری ارتباط مستقیم با رسانه‌های مختلف و توافق برای همکاری در ارائه محتوا و ترویج سازمان  که به افزایش دیده شدن سازمان  کمک می‌کند.
6-      برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها: برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها در مورد موضوعات مرتبط با استانداردسازی، فرصتی برای ارتقای دانش و توسعه شناخت از سازمان است
7-      ارتباط با دیگر سازمان‌ها: برقراری ارتباط با سازمان‌های مرتبط و ذی ربط و همکاری با آن‌ها در ترویج استانداردهای مشترک، به افزایش دیده شدن سازمان کمک می‌کند.
 
 نشست روسای سازمان های ملی استاندارد منطقه آسیا- اقیانوسیه که از روز سه شنبه 23 اسفند در کوالالامپور آغاز شده است با حضور هیات های نمایندگی 22 کشور ، دبیر کل و مقامات ایزو در حال برگزاری  است. این نشست تا پنج شنبه 25 اسفند ادامه دارد.



نسخه قابل چاپ