چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403   15:57:08
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار سازمانبيشتر
سازمان ملی استاندارد ایران موظف به ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی جهت ورود به عرصه مبادلات بین‌المللی شد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان ملی استاندارد را موظف به ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی برای ورود رقابت‌پذیر ایران در عرصه مبادلات بین‌المللی کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه،‌11 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح تأسیس سازمان ملی استاندارد مواد 27، 28،‌29 و 30 را به تصویب رساندند.

ماده 27 این طرح می گوید، سازمان موظف است نسبت به یکپارچه‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های استانداردسازی از طریق تدوین برنامه راهبردی استانداردسازی کشور اقدام کند و آن را در شورای‌عالی استاندارد به‌تصویب برساند.

در ماده 28 آمده است، کلیه گواهینامه‌های صادره از سوی مؤسسات گواهی‌کننده و بازرسی‌کننده، کارشناسان رسمی استاندارد، آزمایشگاههای آزمون و برسنجی تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان در رابطه با تطبیق ویژگی کالاها و خدمات با استانداردهای مربوطه، به‌عنوان کارشناسی رسمی مورد قبول کلیه وزارتخانه، سازمانها و مراجع قضائی تعیین می‌شود.

ماده 29 نیز می گوید،‌ سازمان می‌تواند به‌منظور بهره‌گیری از جدیدترین استانداردهای جهانی در راستای رشد و توسعه بنگاههای اقتصادی کشور، راهکارهای لازم را جهت تصویب به شورای‌عالی استاندارد پیشنهاد کند.

همچنین در ماده 30 این طرح آمده،‌ سازمان موظف است از طریق توسعه استانداردهای پژوهش‌محور در جهت ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی در سطح استانداردهای پیشرفته و ورود رقابت‌پذیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبادلات بین‌المللی با بهره‌گیری از اساتید برجسته و نخبگان علمی و فنی کشور در عرصه استانداردسازی، موجبات ارتقای کیفی محصولات با فناوری بالا در راستای نیل به اهداف توسعه و پیشرفت کشور را فراهم نماید./