اخبار سازمان

از آرمان تا اقدام: کمک به کشورها برای دستیابی به اهداف اقلیمی

1401/8/22 یکشنبه

استانداردهای قابل اعتماد راه رسیدن به آینده‌ای پایدار را هموار می‌کنند.
بیست و هفتمین کنفرانس اعضا (COP27) در کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد(UNFCCC)  در شرم الشیخ مصر در تاریخ 6 تا 18 نوامبر 2022 مطابق با 15 الی 27 آبان 1401 برگزار می‌شود. ایزو و اعضای آن به منظور تبیین خدمات استانداردهای بین‌المللی در عملی کردن تعهدات اقلیمی در این کنفرانس حضور دارند.
در نقاط متعددی از جهان، اقدامات کربن صفر در جوانب مختلف زندگی روزمره، از آموزش معنای پایداری به کودکان گرفته تا علاقه به گیاه‌خواری، بانکداری کربن- صفر و ظهور شهرهای هوشمند، مورد توجه قرار گرفته است. همه‌گیری کووید-19 از آسیب پذیری اکوسیستم ها پرده برداشت همچنین نشان داد که چگونه یک مشکل جهانی همه‌ی دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کسب و کارها با افزایش فشار از سوی مصرف‌کنندگان و لزوم پاسخگویی به آن مواجه هستند که این امر آگاهی کسب و کار را افزایش داده و فعالیت های آن را به سمت مدل‌های تجاری پایدار و اقتصاد کربن- صفر سوق می‌دهد. اگرچه اهداف کلان کربن- صفر در حال افزایش است، اقدامات عملی قوی و معنادار با برنامه اجرایی زمانی که قابل سنجش واندازه گیری باشند بسیار معدود است. استانداردهای قابل اعتماد ایزو برای تحولات در این زمینه نقش حیاتی دارند.

اهداف، استانداردها و حاکمیت

کیفیت یک رئیس در استانداردهایی که برای خود تعیین می کند منعکس می شود، این ضرب المثل توسط بازرگان آمریکایی، ری کروک، معروف شد. اگرچه او این ضرب المثل را به عنوان یک مدیراجرایی در دهه‌های 1960 و 1970 استفاده کرده است، اما پس از گذشت شش دهه همچنان صادق است.
اندازه گیری ابعاد دقیق مسئله‌ای به بزرگی و پیچیدگی تغییرات اقلیمی بسیار حائز اهمیت است. شاخص‌های کلیدی عملکرد باید تعیین شوند و استانداردهای گزارش گیری جهانی مورد توافق همگان قرارگیرند. با این اوصاف استانداردهای موجود بهترین نقطه برای شروع هستند.
صرفاً این نیست که هر چه استاندارد بهتر باشد، نتیجه بهتر خواهد شد. سیاست‌گذارانی که از استانداردها استفاده می‌کنند یا به آنها رجوع می‌کنند موقعیت بهتر و قدرت بیشتری کسب کرده و می‌توانند سریعتر به اهداف اقلیمی خود برسند. همین امر در مورد تجارت نیز صادق است چرا که تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها درحال کشف اهمیت خدمات استانداردهای بین‌المللی در زمینه اندازه‌گیری و سنجش میزان مشارکتشان در تقلیل اثرات انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) هستند.

تعیین استانداردها و اقدام براساس آن ها

ایزو یک شبکه جهانی از نهادهای ملی استاندارد است. ایزو و 167 عضو آن، از جمله شورای استاندارد کانادا (SCC)، متعهد شده‌اند که استانداردهای خود را با اقدامات اقلیمی از طریق قطعنامه‌‌ی بیانیه لندن که در سال 2021 امضا شد، هماهنگ کنند.
بیش از 24000 استاندارد ایزو از اهداف توسعه پایدار پشتیبانی می‌کنند که تعدادی از آنها در حمایت از دستور کار اقلیمی، به ویژه کمک به سازگاری با تغییرات اقلیمی، تعیین کمیت گازهای گلخانه‌ای و ترویج بهترین شیوه‌ها در مدیریت زیست محیطی ضروری هستند.
مبرهن است که کار ایزو صرفاً تدوین استانداردها نیست و انجام اقدامات مرتبط و ایجاد تغییرات مثبت هدف اصلی این سازمان است. در کانادا، SCC با دولت، تجارت و جوامع همکاری می‌کند و از استانداردها برای تسریع پیشرفت به سمت راه حل های کاهش تغییرات اقلیمی استفاده می‌کند. در یکی از این نمونه‌ها، دولت در حال تهیه مصالح ساختمانی کم کربن است، از جمله فناوری جدید CarbonCure برای بتن، که به طور دائم کربن را ذخیره می‌کند. SCC  از این فناوری با اعمال تغییراتی در استانداردهای صنعتی که بر تولید بتن حاکم است حمایت کرده است.
ایزو درحال همکاری با کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) برای توسعه یک نظام ارزیابی انطباق قدرتمند  (ISO/IEC17000)  برای مقابله با «سبزشویی» است. این سازمان همچنین در حال تدوین مجموعه‌ای از استانداردها برای حمایت و تسریع تامین مالی سبز و پایدار از طریق ارائه ساختار شفاف و قابل اعتماد سرمایه گذاری در پروژه‌ها و برنامه‌های زیست محیطی است.

چشم‌انداز آینده

استانداردهای ایزو در سطح جهانی تدوین می‌شوند. شفافیت، تضمین کیفیت، بی طرفی، جامع بودن و اعتبار آنها غیر قابل انکار است. میلیون‌ها دلار برای تدوین یک استاندارد سرمایه‌گذاری می‌شود و شبکه‌ای از کارشناسان از سرتاسر جهان هر استاندارد را به‌منظور انعکاس دانشی پیشرفته و پاسخ به نیازهای ذی‌نفعان آن تدوین می‌کنند. علاوه بر استانداردها، ایزو همچنین ابزارها، معیارها و دستورالعمل‌هایی را تدوین می‌کند که بینش ارزشمندی برای عملی کردن تعهدات اقلیمی ارائه می‌دهد.
استانداردهای مدرن برای پاسخگویی به مشکلات امروز طراحی شده‌اند. فعالیت‌ها و محصولات ایزو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به بهبود اوضاع در سطح ملی و بین‌المللی کمک کنند. پذیرش استانداردهای مرتبط با تغییرات اقلیمی در مقیاس بزرگ به دولت و صنعت کمک می‌کند تا با این تغییرات سازگار شوند و تأثیرات آن را کاهش دهند. درعین حال ایزو راه رسیدن به اقتصاد و مدل‌های تجاری پایدار را تسریع می‌کند. ایزو خدماتی به منظور راهنمایی، اطلاع رسانی و ارائه دانش تخصصی در این زمینه ارائه می‌دهد. استفاده از استانداردهای ایزو سطح بالایی را برای اقدامات و اهداف زیست محیطی تعیین می‌کند.

منبع: سایت ایزو
مترجم: علی رضائی، دفتر تخصصی امور بین الملل