اخبار سازمان

بحران جهانی انرژی

1401/11/10 دوشنبه

بازار انرژی پس از همه گیری کووید-19 با مشکلاتی مواجه شد و مناقشه روسیه و اکراین این مشکلات را تشدید کرد. اروپا که در بحث تامین انرژی به روسیه وابسته است در زمستان امسال با مشکلات زیادی از جمله افزایش بهای گاز مواجه گردیده. امسال بهای گاز و برق در جهان رکورد زد و بهای نفت به بالاترین سطح خود از سال 2008 رسید. این امر حتی در اقتصادهای پیشرو جهان نیز باعث ایجاد تورم، محدودیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده است.
بهای انرژی در سال 2021 به دلایلی ازجمله شرایط آب و هوا، بازیابی اقتصاد جهانی پس از کووید-19، حفظ مشاغل آسیب دیده از همه گیری و کاهش سرمایه گذاری در بحث انرژی افزایش بی سابقه‌ای را تجربه کرده است. مناقشه روسیه و اکراین باعث کم شدن و یا بعضا قطع انتقال انرژی روسیه به اروپا شده و اروپا در تلاش است که منابع جدیدی جایگزین کند که این امر خود باعث افزایش قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا، استرالیا و قطر شد. پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بهای نفت کاهش نسبی را تجربه کرد. بسیاری از تامین کنندگان نفت حتی با این افزایش بها باتوجه به کمبود سرمایه گذاری در سال‌های اخیر قادر به تامین نفت نیستند.
بسیاری از کشورها باوجود کمبود بودجه حاصل از همه گیری کووید-19 تلاش می‌کنند با پرداخت مابه التفاوت قیمت جهانی انرژی و بهای انرژی برای مردم از این شرایط سخت گذرکنند. اروپا در تلاش است که منابع نروژ، الجزایر و آذربایجان را جایگزین منابع روسیه کند. قابل ذکر است که روسیه بزرگترین صادرکننده سوخت‌های فسیلی در جهان و یکی از مهم‌ترین تامین کنندگان سوخت‌های فسیلی اروپا است. آژانس بین المللی انرژی (IEA) مجموعا 182 میلیون  بشکه نفت اضطراری توزیع کرد و برنامه اجرایی جدیدی را برای مصرف یهینه انرژی و کاهش وابستگی اروپا به روسیه در دستور کار قرار داد. باید از شرایط کنونی حداکثر بهره را ببریم و راه رسیدن به انرژی‌های تجدید پذیر و پاک را هموار کنیم، همانطور که شوک انرژی در دهه 1970 پیشرفت‌های زیادی را در استفاده بهینه از انرژی به همراه داشت.
راهکارها
  1. دستگاه‌های گرمایشی را یک درجه کم کنید. اینکار باعث صرفه جویی 7 درصدی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. متوسط دمای خانه باید برای خواب 15 درجه سانتی گراد و برای زمانی که خالی از سکنه است 10 درجه باشد.
  2. تنظیمات پیش فرض آبگرمکن بیش از حد نیاز است. دمای آب گرم را کاهش دهید تا 8 درصد در انرژی گرمایشی صرفه جویی شود. مخازن و لوله های آب گرم باید عایق بندی شوند تا از خروج گرما جلوگیری شود.
  3. پنجره‌ها و درها را ببندید، لوله‌ها را عایق کنید و اطراف پنجره‌ها، دودکش‌ها و دیگر شکاف‌ها را پر کنید تا هوای گرم داخل خانه حفظ شود. برای حفظ گرمای بیشتر، پرده ها یا سایه‌بان‌های محکمی برای پنجره‌ها نصب کنید.
  4. لامپ‌های قدیمی را با لامپ‌های LED جدید جایگزین کنید و فقط چراغ‌های مورد نیاز خود را روشن کنید. هنگام خرید لامپ برچسب انرژی را بررسی کنید و به جای G (کم بازده‌ترین) به دنبال A (پر بازده‌ترین) باشید. ساده‌ترین راه برای صرفه جویی در انرژی، خاموش کردن چراغ ها هنگام خروج از اتاق است.
  5. پیاده روی یا دوچرخه سواری جایگزین‌های بسیار خوبی برای رانندگی در سفرهای کوتاه هستند و به صرفه جویی در هزینه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقلیل ازدحام کمک می‌کنند.
  6. برای مسافت‌های طولانی‌تر که پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری غیرممکن است، حمل‌ونقل عمومی همچنان مصرف انرژی، ازدحام و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.
  7. سبک رانندگی خود را برای کاهش مصرف سوخت بهینه کنید، مثلا در بزرگراه‌ها به آرامی و با سرعت کم رانندگی کنید و یا در سرعت بالا پنجره‌ها را ببندید و مطمئن شوید که باد لاستیک‌های خودرو تنظیم است.

منبع: وبسایت آژانس بین المللی انرژی
مترجم: علی رضایی، دفتر تخصصی امور  بین الملل